Forum Kamera!Akcja
http://www.forum.kameraakcja.pl/

Montaż offline i online
http://www.forum.kameraakcja.pl/viewtopic.php?f=9&t=3173
Strona 1 z 1

Autor:  maciejastudio [ 22 Sty 2008, 12:47 ]
Temat postu:  Montaż offline i online

Hmm do pewnego czasu szukam informacji na temat montażu offline i online. Jelsi chodzi o zasoby internetowe to raczej takowe nie istnieją, może jakies dwa słowa.

Czy jest moze ktoś n atym forum kto mógł by mi na[isać coś na temat tego rodzaju montażu, z czym to sie je i jakie są róznice poiędzy offline i online.

Informacje mi są potrrzebne do pracy zaliczeniowej na temat montażu. Może bym tego nie opisywał ale napotkałem się na tego typu zagdanienie i chciałbym dowiedzieć sie czy jest to wana informacja jeśłi chodzi o montaż.

Z góry dzięki.

Autor:  LGF [ 22 Sty 2008, 20:45 ]
Temat postu: 

Szukaj w Googlach informacji na temat "montaż liniowy i nieliniowy".

To co mi udało się znaleźć niestety wprowadza pewien bajzel terminologiczny. Na przykład według książki "Sztuka Reżyserii Filmowej", montaż liniowy to:
Cytuj:
Montaż nie pozwalający na dowolny dostęp do materiału już ułożonego w sekwencję. Staroświecki montaż wideo z użyciem szpul był liniowy, gdyż w sekwencji na przykład dziesięciu ujęć, ujęcia 4 nie można było wymienić bez usunięcia lub przemontowania ujęć 4 do 10. Tradycyjny montaż filmowy jest w pewnym stopniu liniowy, choć teraz ujęcia można wycinać i wklejać w dowolnym miejscu. Prawdziwy montaż nieliniowy umożliwa specjalne do tego celu opracowane oprogramowanie.

Definicja montażu nieliniowego:
Cytuj:
Montaż na nieliniowym (o swobodnym dostępie) udządzeniu cyfrowym, które działa na oprogramowaniu do montażu. Montaż nieliniowy w przeciwieństwie do liniowego, umożliwia użytkownikowi dostęp do obrazu i dźwięku z dowolnego miejsca montowanego materiału, jego praktycznie natychmiastowe przesunięcie, wykasowanie lub powielenie.

Źródło : Tom Kingdonn "Sztuka reżyserii filmowej" Wydawnictwo Wojciech Marzec Warszawa 2007

Z drugiej strony, grzebiąc w sieci natknąłem się na inne informacje, według których montaż liniowy wykonuje się - krótko mówiąc - „w locie”. Ujęcia pochodzące z różnych źródeł (co najmniej dwóch, np. kamery i magnetowidu) łączy się kolejno ze sobą, uzupełnia o dodatkowe elementy (np. dźwięk, przejścia, kluczowanie czy napisy) i od razu całość zapisuje na taśmie wideo. Wymaga to zastosowania specjalnej karty pozwalającej na taki montaż, a także kilku urządzeń (kamer, magnetowidów), z których pobiera się fragmenty filmu do montażu oraz urządzenia(magnetowidu), na którym zapisuje się gotowy film.
Z kolei montaż nieliniowy wykonuje się z elementów (plików filmowych i dźwiękowych) przygotowanych wcześniej na dysku komputera. W programie do edycji określa się kolejność wyświetlania ujęć oraz sposób ich łączenia lub nakładania oraz moment wstawienia dodatkowych elementów dźwiękowych. Na tej podstawie program wykonuje później gotowy film.

Bądź tu teraz mądry o które definicje chodzi :wink:

Autor:  Drifter [ 22 Sty 2008, 21:08 ]
Temat postu: 

Logicznie rzecz biorac bardziej pasuje definicja z ksiazki T.Kingdona. Gdybym musial powiedziec na czym polega roznica tych dwoch rodzajow montazu, na pewno bym sie przychylil do definicji ksiazkowej,


Swoja droga: LGF -
" według których montaż nieliniowy wykonuje... "
" ... Z kolei montaż nieliniowy wykonuje się z elementów.. "

Autor:  LGF [ 22 Sty 2008, 21:15 ]
Temat postu: 

Przepraszam, machnąłem się :? Już poprawiłem błąd.

Autor:  Cobas [ 23 Sty 2008, 00:48 ]
Temat postu: 

Montaż liniowy i nieliniowy to nie jest to samo co montaż online i offline - to zupełnie różne pojęcia.

Montaz liniowy to taki (tak jak mówi przytaczana książka), w którym nie mamy bezpośredniego dostępu do materiału. Tak montowało się, kiedy nie było jeszcze cyfrowych stacji montażowych. Czyli żeby dotrzeć do pożądanego materiału trzeba było przewijać taśmę aż do szukanego momentu, uciąć co trzeba i tak do skutku.

Montaż nieliniowy to taki jaki mamy dzisiaj. Czyli mamy natychmiastowy dostęp do wszystkich materiałów. Wybieramy plik wrzucamy na "time line" i kleimy (oczywiście to wszystko w dużym uproszczeniu)

Natomiast montaż online to taki w którym pracujemy tak jakby na finalnym produkcie. Czyli dla przykładu mamy materiał źródłowy w HDV, wrzucamy na timeline pliki w HDV i w takim formacie robimy montaż. (tyczy się to także dźwięku)

Montaż offline to taki gdzie materiał źródłowy mamy np w HDV ale z różnych przyczyn materiał montujemy w formacie dla nas dogodnym. Czyli na timeline mamy pliki np. w niskiej rozdzielczości. Po skończeniu montażu (po pokazaniu komu trzeba, np reżyserowi czy klientowi) podłączamy pod nasz projekt oryginalne pliki w wysokiej rozdzielczości i taki materiał exportujemy. Jest to swego rodzaju typ montażu poglądowego.

Autor:  Tomasz87 [ 23 Sty 2008, 07:40 ]
Temat postu: 

Wuiem ze ktos to juz napisałe ale ja to w skrocie napisze :)

montaz offline - montaz na niskich rozdzielczosciach obrazu, wstępny montaz poto aby zobaczyc jak bedzie to wyglądało w całosci. jezeli całosc bedzie wystarczająco zadawalająca to następuje po tym procesie montaz online
montaz online - montaz finalny czyli taki gdzie obraz jest w najwiekszej rozdzielczosci (2k lub 4k- jezeli chodzi o kino )

Autor:  Drifter [ 23 Sty 2008, 18:15 ]
Temat postu: 

Cobas napisał(a):
Montaż liniowy i nieliniowy to nie jest to samo co montaż online i offline - to zupełnie różne pojęcia.



Czyli slusznie zrobilem czekajac, az ktos przedemna napisze. Mimo to, LGF sie pomylilismy ; (.

Autor:  PoProstuMaciek [ 23 Sty 2008, 19:31 ]
Temat postu: 

"...po przepisaniu materiałów zdjęciowych, wpisaniu ich do komputera, mamy dalej trzy drogi postępowania:
a)zmontowana wersja filmu w wersji wirtualnej, w pamięci komputera, służy wyłącznie uzyskaniu danych dotyczących listy cięć, czyli otrzymania tzw. EDL (ang. Edit Decision List – lista montażowa). Ta lista, zwykle w formie ciągu cyfr zakodowanych na dyskietce komputerowej, posłuży w montażowni negatywowej wyborowi właściwych ujęć i połączenia ich we wskazanej w tej liście kolejności. Taki system montażu to montaż „off – line”. Montaż ten nie stawia wygórowanych wymagań sprzętowych komputerowi i oprogramowaniu. Jest to więc dogodne dla realizacji tych produkcji filmowych które wszystkie elementy niezbędne do skompletowania dzieła, jak przejścia montażowe, napisy, ew. efekty, itp.mają gotowe w negatywie, a chodzi jedynie o szybką edycję wszystkich ujęć w pożądanej kolejności.
Uwaga: w wideofilmie amatorskim, montaż off-line to montaż materiałów z kodem czasowym wgranym w obraz, celem późniejszego, sprawnego zmontowania materiałów oryginalnych na podstawie spisanych oznaczeń (adresów czasowych) kadrów.
b)zmontowana wersja filmu w komputerze, uzupełniona o ujęcia wygenerowane elektronicznie z efektami specjalnymi, grafiką (np. napisy czołowe i końcowe) i te wszystkie dodatkowe elementy, których uzyskanie metodą klasyczną jest drogie, trudne i czasochłonne, będzie jakości tak doskonałej, że nadaje się do emisji. Efektem montażu w takim wariancie jest nie tylko EDL, ale i kaseta-master, o jakości równej jakości materiałów wyjściowych (gdyż komputer nie myli się, nie traci jakości przy ostatecznym tworzeniu wersji emisyjnej bo „nie może pomylić zera z jedynką”, ani nic ominąć). Ten rodzaj montażu to montaż „on-line”. Każda kopia będzie miała walory oryginalnych materiałów. Montaż on-line używany jest zwykle do montażu materiałów telewizyjnych. Ale także zmontowany materiał może być „zrzucony” z twardego dysku na negatyw filmowy przy pomocy urządzeń do transferu (na ten temat będzie jeszcze mowa w rozdziale XII). Montaż tego typu jest wskazany więc dla filmów skomplikowanych, z udziałem grafiki i efektów cyfrowych, itp.
Uwaga: pojęcie on-line jest tu użyte w innym znaczeniu niż stosowane w teleinformatyce i telekomunikacji (np. usługi internetowe typu online).
c)opcja łącząca punkt a) i b) występująca w produkcjach, gdy cały film można zmontować off-line’owo, ale kilka ujęć/scen, np. z efektami komputerowymi (por. rozdział VIII) wymaga zmontowania w doskonałej jakości i transferu na negatyw – celem dołączenia tych fragmentów do montowanego (ścinanego) negatywu filmu. Wówczas, niewykluczone że montaż będzie przebiegać na dwóch, niezależnych od siebie stacjach komputerowych, z których zawsze on-line’owa jest dużo droższa...."
Michał J. Zabłocki, "Wokół filmu"

Tekst się trochę zestarzał, ale coś tam można wyczytać.

Autor:  maciejastudio [ 24 Sty 2008, 01:10 ]
Temat postu: 

Dzięki wasze informacje dużo dąłmy jęlsi chodzi o sposób rozumowania tych dwóch technik montażu. choć każdy z was opisuje to w sposób inny i bardzo rózniacy to w kazdej z odpowiedzi jest ziarnko kóre mozna wykorzystać do stworzenia definicji. Jeszce raz dzięki i mam nadzie ze oprócz mnie z tego forum skorzysta jeszcze wielu ciekwskich. :)

Strona 1 z 1 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/